maandag 5 september 2022

Wiskunde is overal en mol op bezoek

Wie is de voorzitter? Wie is de helper?
Wat zijn onze taakjes?

De kleuters leren omgaan met TIJD.
Welke dag zijn we vandaag? En morgen? En gisteren?

Dagplanning in orde brengen: voormiddag, middag en namiddag.

En wat zegt het weerbericht van vandaag?


Wie is wanneer jarig? We hangen de foto's op de juiste dag. 
In welke maand zijn de meeste kindjes jarig?
We tellen de jarigen per maand. 
Er komen heel wat wiskundige begrippen aan bod: meer en minder, evenveel, geen. 


Ook dit jaar werken we opnieuw met de kleurenmonstertjes. 
De kleuters leren hun gevoel uiten en verwoorden.
Ze hangen hun foto bij het juiste kleurenmonster.
We leren ook verwoorden waarom we ons blij of verdrietig voelen.


We spelen het fotospel met de kleuters van de klas.
We tellen met hoeveel we zijn.
En wat zien we? Er zijn MEER meisjes dan JONGENS.
Hoeveel meisjes? Hoeveel jongens? 
Opnieuw komen heel veel wiskundige begrippen aan bod.


Het verhaal van de mol. Juf Anja vond een mol in haar tuin. Poes Marley had die gevangen.
De mol had overal bergjes aarde gemaakt in de tuin en dat vond juf niet zo leuk.
Waarom maken ze eigenlijk bergjes?
De mollen graven graag gangen en duwen dan de aarde omhoog. 

We bekijken de mol heel goed en zoeken op wat hij eet en waar hij woont.
We leren heel wat bij over de mol.

En met de plasticine maken de kleuters een mol met een drolletje op zijn hoofd?



Kennen jullie het grappige verhaal van de mol?
Echt leuk...


Als de kleine mol op een dag zijn kop boven de grond steekt, gebeurt het: het is rond en bruin en ziet er een beetje uit als een worst en het komt precies op zijn kop terecht. Mol gaat op zoek naar de dader.




Vrije tekst van Maria :)



Korte evaluatie van onze dag :)





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten