vrijdag 18 september 2020

Knutselen, champignons kweken, druiven

De kikkers in de kikkerklas hebben de voorbije weken niet stilgezeten. Het zijn echte artiesten!

De kleuters zijn tijdens ons project heel muzisch bezig geweest: schilderen, boetseren en dansen maar. Wat een talenten hebben we ontdekt! 😃

Kunnen jullie raden wat we aan het knutselen zijn?









Hebben jullie kunnen raden wat jullie kapoenen hebben gemaakt?
We maakten tijdens ons project ‘paddenstoelen’ een eigen creatieve paddenstoel met verschillende technieken en materialen.
Bekijk hieronder het resultaat van deze echte kunstenaars!
Met heel veel trots namen ze vrijdagavond hun paddenstoel mee naar huis. 😃







CHAMPIG- NON ? CHAMPI- OUI!


Juf Veerle toonde vandaag aan de kikkers en vissen hoe we champignons (ook wel paddenstoelen) kunnen telen in de klas.

Hoe gaan we dat doen? Wat hebben we allemaal nodig?

We namen alle benodigheden waar met onze zintuigen. Vooral ons reukorgaan werd geprikkeld met de lekkere geur van de potgrond.


Nadat we alles goed hebben bekeken, kunnen we aan de slag ! We volgen een stappenplan, 5 stappen moeten we nauwkeurig uitvoeren. ✔


Compost

Dekaarde toevoegen

250 ml water toevoegen

De zak sluiten

De zak in een donkere ruimte plaatsen (max. 24°C).

 


Zijn we klaar? Niet helemaal! De kleuters kregen ook een taak te doen.

Op dag 5 en dag 7 moeten we in de zak water bijdoen zodat de champignons kunnen groeien.

We duiden op de kalender aan wanneer dat precies is zodat we dit zeker niet vergeten! 👌

Nu wachten we vol spanning, hopelijk kunnen we de volgende keer al iets zien.






We werden in de klas verrast met iets heel lekkers! Jammie 😋🍇

Wout bracht druiven mee naar de klas. Druiven van bij hem thuis, druiven van eigen kweek.

Heel trots vertelde Wout over zijn ‘druivenboom’ en dat hij de druiven mocht helpen plukken in de tuin.

Dank u wel voor deze lekkere, sappige en zoete druifjes !


 





We bekeken doorheen het project vele soorten paddenstoelen:  groot en klein, dik en dun, veel/weinig/geen stippen,…
De kleuters maakten tijdens de schrijfdans een mooie (regenboog)paddenstoel, maar die paddenstoel is wat verdrietig omdat hij geen stippen heeft. 

Laten we de twee paddenstoelen die verdrietig zijn helpen! In de klas besloten we om de paddenstoelen stippen te geven en die te tellen.
Hebben de paddenstoelen evenveel stippen? Welke paddenstoel heeft er meer/ minder?
Na het vele samen oefenen, mochten de kleuters in hun portfolio werken.