Het kabouterdorp veranderde deze week ook in een kerstkabouterdorp vol versiering en lichtjes, alles zo fonkelend! We keken wat er allemaal in hun dorp veranderd was. Terwijl we aan het kijken waren, maakte ik er een wiskundige activiteit van. Het werd een leuke zoektocht! Samen met de kleuters gingen we verschillende dingen zoeken en tellen. Hoeveel kerstmutsen zijn er in het dorp? Hoeveel sterren kunnen we vinden? Hoeveel lichtjesslingers hebben de kabouters omhoog gehangen? Na het genieten van de sfeer in het kabouterdorp, gingen we samen nog wat verder genieten van de gezellige lichtjes in de klas. Op rustige kerstmuziek gaven de kikkers elkaar een ontspannende kerstballenmassage.
maandag 14 december 2020
Wat is dat ronde...
Juf had een bijzonder voorwerp mee naar de klas. Het was wel een heel vreemd voorwerp waarop de kleuters niet meteen een antwoord hadden. De kleuters zagen al snel dat de twee benen open en dicht konden. Samen voelden we aan het voorwerp. Au, dat prikt! Daarna toonde juf voor waarvoor dit voorwerp dient. Wanneer ik begon te tekenen, zagen de kleuters dat we hiermee cirkels kunnen tekenen. Juf, we kunnen hiermee kerstballen tekenen. Wat een leuk idee!
Schrijfritmiek rond het boompje
We tekenden het boompje vanuit het prentenboek die we begin deze week lazen. We deden dit aan de hand van schrijfdans. Op kerstmuziek dansten we zoals een dennenboom in het bos. We maakten ons groot door ‘op en neer’ te bewegen. Daarna strekten we de armen uit die de takken van de dennenboom voorstelden. Onze vingers waren de naalden van de dennenboom. Zo bewogen de armen heen en weer door de wind in het bos. Als we de bewegingen goed onder de knie hadden, konden we op een groot blad papier gaan tekenen. Op het ritme van de muziek maakten we met ons vetkrijtje de beweging ‘op en neer’ en ‘heen en weer’. De kleuters hebben elk een prachtige dennenboom getekend. De kleuters mochten ook in hun portfolio een kleinere dennenboom tekenen waarbij we lichtjes stempelden met onze vingers en slingers van touw en linten konen knippen en kleven. We oefenden een heleboel fijne motoriek vaardigheden bij ons kerstkunstwerk.
Kerstsfeer in de klas " Het boompje in het bos"
Deze week hebben we de kikkerklas omgetoverd in een glinsterende en lichtgevende klas ! Want we proberen namelijk voor elkaar een ‘lichtje’ te zijn. ✨We maakten het alvast heel gezellig en lekker knus in de klas en kijken met zijn allen uit naar de feestdagen. Misschien heeft uw kleuter al verteld wat we deze week allemaal hebben gedaan, maar u kan hieronder nog eens meegenieten van enkele sfeerfoto’s.
Op maandag zijn we met een verhaal gestart omdat vele kleuters tijdens de Bonte Babbel over hun kerstboom vertelden die al bij hun thuis staat. Wat is een kerstboom? Welke boom is dat? Staat zo’n boom in ons bos? Juf las het prentenboek ‘Het boompje’ van Juval Zommer voor.
We zongen samen in de klas: O dennenboom, o dennenboom, wat zijn je takken wonderschoon. Ik heb je laatst in ’t bos zien staan. Toen had je nog geen lichtjes aan. O dennenboom, o dennenboom, wat zijn je takken wonderschoon! 🎄
De kleuters maakten de bomen uit de klas al heel erg mooi, maar in de kring gingen we de kerstversiering toch eens van dichterbij bekijken. We namen alles heel nauwkeurig waar. Zo hadden we al reeds gezien dat er veel verschillende kerstballen zijn. We voelden en keken heel goed. Er waren kerstballen die groot, klein, hard, zacht,.. waren. We kwamen ook te weten dat sommige kerstballen breekbaar zijn en andere weer niet. Na het voelen, deden we enkele spelletjes in de kring. Zo gingen we de kerstballen tellen, van klein naar groot rangschikken, ééntje wegnemen en raden welke kerstbal weg was,…
Niet alleen kerstballen hangen er in de boom, maar ook slingers! We keken welke slingers we in de klas hadden: lichtjesslingers, kerstslinger,.. De kleuters mochten zich met de slinger ook eens mooi maken. De kleuters deden alsof ze een dennenboom waren. Maar opeens zag een kleuter dat zijn slinger korter was dan die van een andere kleuter en zich dus niet helemaal kon versieren. Samen met de kleuters gingen we de slingers meten en legden we ze van kort naar lang. Welke slingers is de kortste? Welke slinger is de langste? Zijn er slingers even lang?