woensdag 9 januari 2013

Techniek met kleuters…Anja bracht een rekje mee…uit welk materiaal is het gemaakt? Is het breekbaar? Is het sterk? Mogen we erop zitten?Hoe steken we dit rekje nu in elkaar? We bekijken het voorbeeld en gaan aan de slag…   amai, wat een sterke kleuters…





Tijdens deze techniek activiteit komt ook wiskunde aan bod…                                                                                     we tellen de staafjes, het aantal plankjes…Zijn ze even lang? Zijn de plankjes breed of smal? Zijn er overal evenveel?We vullen het rekje met schoenen…en we gaan tellen…
Hoeveel schoenen zijn er?                                                                                                                                         Hoeveel paar schoenen zijn er? Wat is een paar? Wat is het verschil nu juist? Oei…dat is toch eventjes moeilijk, de kleuters twijfelen.   We vergelijken ook de grootte van de schoenen en bekijken onze eigen schoenen. Wie heeft de grootste voeten? Wie heeft de kleinste maat? Zijn er kleuters met dezelfde maat? Welke soorten schoenen bestaan er?Jaja…je ziet welke kansen “een rekje opbouwen” geeft…de kleuters vonden het leuk om te doen en er kwamen heel wat leerrijke momenten aan bod. En natuurlijk waren ze trots “wij kunnen het zelf”

FOTO'S techniek met rekje