woensdag 13 maart 2019

De wereld van STIP



Dinsdag gingen we naar de Spil...
daar maakten we kennis met meisje en Stip!

Plots is ze daar, het meisje
Plots is hij daar, een stippel, een spikkel,
een STIP!
STIP geeft, het meisje krijgt.
Maar het meisje wil meer en meer
Dus STIP geeft en geeft, tot...STIP stopt met geven.
Oei? Wat nu?
STIP gaat over niet altijd krijgen wat je wil,
over meer krijgen dan je wenst.
Een non verbale, muzikale, poëtische voorstelling over 
vriendschap, groeien, geven en nemen

Het was supermooi, we hebben er met z'n allen volop van genoten.

In de klas hadden we er nog een leuk gesprek over, de kleuters tekenden over het toneel en vertelden wat ze ervan vonden...





In de klas gingen we op zoek naar...stippen.
We konden onze eigen STIP schilderen...
We toverden stippen met toververf...
Stippentekeningen maken? geen probleem...
Stipjes verbinden...ook dat kunnen wij...
Verhaal stippen? Heel leuk, gek verhaal...

Zo hebben we al heel veel leuke dingen gedaan rond stippen...







Het meisje in het verhaal sprak ook een vreemde taal. Wij begrepen haar niet.
Hoe voelt het als je in een ander land terecht komt en de taal niet begrijpt?
Het mooie boek "Allemaal kinderen" legt ons dat heel goed uit...
Inara moet vluchten uit haar land en begrijpt ons niet...ze heeft ook geen vriendjes hier!
Inara is verdrietig.
Gelukkig woont Janne in dezelfde straat en zo leren ze elkaar kennen.
Kinderen hebben geen woorden nodig om elkaar te begrijpen.
Een ontroerend verhaal...




Een andere taal?
Hoe klinkt dat?
Begrijpen wij een andere taal?

Ik vond het leuk om eens de mama van Robin uit te nodigen in de klas want Robin en mama spreken Indisch met elkaar...hoe klinkt dat? 
Leuk om te horen hoe ze met elkaar praten.
Hoe klinkt appel in het Indisch? En banaan? En juffrouw? En mama?
Het is een moeilijke taal.


De kleuters herkennen geen letters uit hun naam want we zien alleen gekke tekens in het indisch, ook dat is anders!