zaterdag 5 september 2015

Onze ronde en integratie met 1ste leerjaar...

Onze ronde...
iedereen kan zijn verhaal kwijt.
We leren luisteren naar elkaar, respect tonen voor elkaars verhaal, beurt afwachten, zelf iets durven vertellen...we "leren" eigenlijk heel wat tijdens een rondemoment!
En als we heel goed luisteren, krijgen we toffe ideetjes voor andere activiteiten!
Het is dus niet zomaar wat vertellen...het is een waardevol moment in de klas!









We zorgen ook voor bewegingsmomentjes na het vertellen en luisteren!


Hier tonen Olivia en Lucca hoe ze samen een verhaal kunnen maken...
Olivia tekent graag en Lucca houdt van letters...
Want in een prentenboek hebben we ook een tekenaar en een schrijver...
Zo verdiepen we het verhaal van de kleuters en krijgen we veel ideetjes...






VOORZITTER!!!

Volgende week starten we trouwens met een voorzitter...die krijgt een speciale plaats in de ronde op de houten bank, die luistert ook heel goed mee en noteert wat hij hoort in het voorzittersboek...(kleuters oefenen op een speelse manier schrijfmotoriek)
De voorzitter let er ook goed op dat iedereen rustig mee luistert!
Deze week zat Lucca alvast klaar om een oogje in het zeil te houden...

Op vrijdag mag de voorzitter Puitje, onze kikker, meenemen naar huis voor een logeerpartij! 
Dolle pret...
Op maandag vertellen ze hun verhaal over de logeerpartij!






INTEGRATIE OP VRIJDAG   

(juf Anja gaat met K3 naar het 1ste leerjaar, juf Aicha blijft in de klas met K2)

VANDAAG ONS EERSTE INTEGRATIEMOMENT...
K3-L1...
Go go go...

Veerle en ik hadden een activiteit in gedachten, maar op aangeven van de kinderen, werd het iets totaal anders.
Maar het was super leuk, leerrijk...
Heel mooi om te zien hoe er samengewerkt kan worden.
Hoe kinderen elkaar helpen.
Hoe mooi ze kunnen samenwerken.
MOOI.
AANDOENLIJK.



De eerste activiteit....
HOEVEEL KINDJES ZITTEN IN HET DERDE KLEUTER?
HOEVEEL IN HET EERSTE LEERJAAR?
OEI, WAAR ZIJN ER HET MEEST?
WAAR MINST?
HOE KUNNEN WE TE WETEN KOMEN HOEVEEL ER OVER/TEKORT ZIJN OM EVENVEEL TE HEBBEN IN BEIDE KLASSEN?
......
ER WERD GETELD, VERGELEKEN, GECONTROLEERD....

ER WERD NAAR OPLOSSINGEN GEZOCHT DOOR DE KINDEREN.
EN GELOOF ONS...ZE VONDEN DIE!!!
FIJNE DENKERS!!!







DE KINDEREN VAN HET EERSTE LEERJAAR LEERDEN AL HET WOORDJE 'IK'.
VANDAAG PROBEREN WE DE LETTERS TE SCHRIJVEN.
OOK DE KIKKERTJES PROBEREN LETTERS TE OVERTREKKEN.
ZE VONDEN HET ZELFS LEUK EN WILDEN MEER.
SUPER TOCH????
ZE MOGEN TROTS ZIJN OP ZICHZELF.

    Foto


Meer foto's over de integratie: klik, klik...


Fijn weekend!

Foto