Wat een stormachtig weerbericht.
Onze weermannen en weervrouw waarschuwen ons voor de storm en geven een woordje uitleg.
We kijken ook nog naar een filmpje over de wind.
In het filmpje knutselen ze een windzak. Dat willen wij ook.
Er worden leuke potjes en zakjes en vlaggen gemaakt voor morgen.
Dan gaan we lekker uitwaaien op ons veld en experimenteren met allerlei soorten materialen.
Tijdens deze knutselactiviteit komen heel wat vaardigheden aan bod: fijne motoriek, kniptechniek in stof, knopen leren maken, meten van linten, samenwerken.
Wisten jullie dat het vandaag ook dikke truiendag was?
Wat is een dikke trui? Hoe zijn onze truien gemaakt?
Wat gebruiken we voor een dikke trui? Wol? Stof?
Maar ja, veel dikke truien zien we niet want het is niet koud buiten.
En waarom is het dikke truiendag? Wat is de bedoeling daarvan?
Er volgt een gesprekje over zorgen voor het klimaat, verbruik van energie en elektriciteit, soorten verwarming, vervuiling van de lucht.
Nu weten de kleuters waarom ze de verwarming een beetje lager moeten zetten.
De weetjesronde van Maxine was heel leuk.
Maxine kan toveren, echt waar!
De kleuters keken verbaasd naar de proefjes van Maxine.
Toppie, heel goed gedaan. dat verdient een applaus!
We zijn ook nog volop bezig met knutselen voor het hoedenfeest.
Maar vandaag moest er eerst een hoed geknutseld worden voor de grote pop.
Die zag alle mooie hoeden van de kleuters en hij wil er ook eentje.
De kleuters helpen meedenken: hoe kunnen we een hoed maken voor de grote pop? Welke materialen kunne we daarvoor gebruiken? Hoe zorgen we ervoor dat de hoed stevig is? Hoe maken we alles vast ?
Er wordt goed samengewerkt en nagedacht en het resultaat mag er zijn.
Goed gedaan hoor!