dinsdag 28 september 2021

Spelend leren

 Vandaag was het spullenronde...

Nathan toverde uit zijn schatkist enkele munten en een maansteen. We doen een rekenspel met de munten. (levend rekenen) We tellen 8 munten, kunnen we ook tellen van 8 naar 0? Wat als we een muntje wegnemen? Er komen heel wat rekenbegrippen aan bod.

We hebben ook een gesprek over tijd, over geboren worden, over veranderingen want Maxin toont een foto van toen ze klein was. Is iedereen klein geweest? Zien we gelijkenissen met nu? 

Wout heeft een supergrote kraan mee. Waarvoor gebruikt men die kraan? Hoe werkt de kraan? 

De mama van Ciriel was in Berlijn en heeft stukjes steen mee van de Berlijnse muur. We vertellen kort wat die muur betekende vroeger. 

Juf Veerle las in de krant iets over een wasbeer. De wasbeer kwam vanuit Canada in ons land terecht. We dagen de kleuters uit en zetten aan tot creatief denken...hoe is de wasbeer hier terecht gekomen? We zoeken ook wat meer informatie op over de wasbeer.



Zo zie je maar. Tijdens de spullenronde gaat het niet enkel om tonen van spullen maar we bespreken alles, stellen vragen, dagen de kleuters uit om iets te onderzoeken, er komt wiskunde aan bod en techniek en heeeeeeel veel taal.


Tijdens het hoekenwerk worden de kleuters verder uitgedaagd om een Berlijnse muur te bouwen. De kleuters moeten goed nadenken en samenwerken. Ze moeten ook meten en de muur even hoog bouwen als de streep. Hoe kunnen ze ervoor zorgen dat de muur stevig is en niet omvalt, hier zijn ze bezig met techniek. Waarmee kan je de muur bouwen? Met blokken, kapla, dozen...de kleuters leren opnieuw creatief nadenken. Tijdens het bouwen komen ook vaardigheden zoals oog-handcoördinatie aan bod en heel veel begrippen worden verwoord tijdens het spelend leren.