maandag 9 maart 2020

Project robot - creativiteit



Deze week werken we samen met de visjesklas rond robots...
In het werkatelier kunnen de kleuters kiezen uit een heleboel spullen en zo hun eigen robot maken.
De creativiteit wordt gestimuleerd, ze leren zelf problemen oplossen, ontdekken welk materiaal ze moeten gebruiken om iets vast te hechten...en dat lijkt niet altijd zo makkelijk.
We laten hen volledig alleen werken, soms is er wel even hulp nodig met het lijmpistool om iets vast te hechten want dat is net iets te gevaarlijk voor de kleine handjes...



In het atelier kunnen ze ook apparaten uit elkaar halen.
Welke schroevendraaiers moeten ze gebruiken?
Of lukt het beter met een hamer?
Dan toch maar met een schaar?
De kleuters ontdekken hoe apparaten in elkaar zitten en hoe ze die kunnen demonteren?
Nu maar hopen dat ze het thuis niet proberen hé. 😖




Foto's, klik hier

Neem ook een kijkje op de blog van de visjesklas voor leuke foto's, klik hier









Jullie hebben deze poster waarschijnlijk al zien hangen in school...



Maar wat betekent dat eigenlijk allemaal? We zullen dit de komende week wat meer uitleggen.


Vandaag kwam CREATIVITEIT alvast goed aan bod...


Creativiteit, wat houdt dat in?

Creativiteit is het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke maar toepasbare ideeën voor bestaande vraagstukken te vinden. Hierbij horen:
  • het kennen en hanteren van creatieve technieken;
  • het denken buiten gebaande paden;
  • nieuwe samenhangen kunnen zien;
  • het durven nemen van (verantwoorde) risico’s;
  • fouten kunnen zien als leermogelijkheden;
  • en een ondernemende en onderzoekende houding.
Naast het vernieuwende aspect moet ook aandacht zijn voor toepasbaarheid en bruikbaarheid in een specifieke context. Creatief vermogen wordt het sterkst ontwikkeld in een rijke leeromgeving waarin kinderen gestimuleerd worden om zelf oplossingen te bedenken.
Creatief vermogen is het ruimte geven aan een vernieuwende en onverwachte uitkomst, waarbij zowel creatief denken als creatief handelen centraal staan.
Het creatieve (denk)proces wordt in vier fasen doorlopen: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. Deze fasen zijn niet scherp gescheiden, maar lopen in elkaar over en soms door elkaar heen.
Bron: SLO


Ik vond ook nog een heel mooi filmpje op de pagina van Miranda. Daar staat ook heel wat uitleg over deze vaardigheden.

Het lied gaat over een jongetje dat op school bloemen tekent in alle kleuren, want `er zijn bloemen in alle kleuren en hij ziet ze allemaal`. De juf legt uit dat hij niet alleen op de wereld is en dat het geen zin heeft om de dingen anders te zien dan hoe men ze hoort te zien, en bloemen zijn rood en blaadjes zijn groen. Omdat het jongetje niet overtuigd is, moet hij in de hoek staan tot hij zich gedraagt zoals het hoort. Hij wordt eenzaam en bang in de hoek en dit overtuigt hem. Hij past zich aan.
Dan komt hij in de tweede klas, waar een juf is van wie bloemen wel alle kleuren mogen hebben. Maar het jongetje weet niet meer hoe…