Vanuit de waarnemingen van de schelp kwamen we terecht
bij de SLAK…
We nemen de slak eens onder de loep en bekijken alles
van dichtbij…wat zien we allemaal?
Juf Daisy vond ook superveel slakjes in haar tuin en bracht die
mee naar de klas…we kunnen ze niet tellen, zoveel zijn er…waarnemen van de
slakjes…slijmspoor volgen op zwart papier, wat voel je als ze over je arm
lopen? Heel actief taalgebruik en veel verwoorden!
De kleuters kunnen de slakjes verder onderzoeken met een loep, spiegels, zwart papier en doen
allerlei ontdekkingen op. Er wordt heel veel verwoord tijdens het waarnemen en
onderzoeken.
(vergelijken, kleuren, vorm, details, tellen…) Wat eten
de slakjes? Hoe noemen we de delen van de slak?
Enkele doordenkertjes?
Kleuters denken
na…eerst enkele antwoorden rond groot, klein, kleur…totdat Elie antwoordt: een race
auto is veel sneller dan een slak…zo komen we bij de begrippen snel-traag…en spelen we enkele
spelletjes om die begrippen te oefenen.
Nog een
nadenkertje…in het echt…wie is dan groter…de slak of de auto?
Er wordt dan wel nog
vergeleken met een speelgoedauto en de echte auto van papa…
Nog een probleem…de
slakken zitten in een pot met een gesloten deksel…wat zal er gebeuren met de
slakjes? Hoe lossen we dit op?
Ante wist meteen dat
het te maken had met lucht en zuurstof…we zoeken vlug een bak met luchtgaatjes
voor de slakken! Oef, gered…
We vonden ook nog
andere kleine kriebeldiertjes in het bos! Spannend…
De volgende dag zijn we het niet vergeten…we maken de slakjes wakker met wat water, ze houden van de regen…GOEIEMORGEN SLAKJES…GOED GESLAPEN?Ante bracht ook sla mee, mmm lekker smullen!
Papa ging die vanmorgen vroeg nog zoeken voor Ante…
Ssst, niet teveel lawaai
maken, de slakjes slapen nog…
Wie kent nog ons
liedje van de slak?
Zingen we mee?
Nu kennen we onze slakjes al veel beter...