vrijdag 22 oktober 2021

Bananenmilkshake maken, wat een avontuur.

Otis en Lily hadden een zak vol bananen mee. Wat kunnen we daarmee maken?  Milkshake misschien? Jaaaaaa... Oké, wat hebben we nog nodig? Melk, suiker en een blender.  

Aan het werk dan maar. We overlopen de verschillende stapjes en leggen alle spullen klaar. Elke kleuter krijgt een taakje: bananen pellen en snijden, melk in de blender gieten, een beetje suiker erbij doen en mixen maar.Er komt ook veel wiskunde aan bod: hoeveel bananen bij 1 liter melk? Hoeveel lepels suiker? Hoeveel bekers moeten we vullen? 

Alles verloopt goed tot juf Anja de kan wil losmaken om de milkshake in bekers te gieten.


Help! Alle milkshake loopt uit de kan! Hoe kan dat nu? De kleuters vinden het wel een beetje grappig maar juf krijgt een beetje stress. We gaan op onderzoek en ontdekken dat er onderaan de kan een groot gat zit. Raar...Dat kan dus niet! Wat hebben we fout gedaan? Aha, we vinden het probleem. Juf vergeet dat de kan vasthangt aan een witte rand. Oei oei, maar juf toch, je mag de kan niet losdraaien van dat randje hé anders loopt alles eruit en hebben we milkshake tekort. 

Otis zegt: Juf, je bent aan het sukkelen hé. :)

Tobias zegt: Foutjes maken is toch niet erg hé :)

Inderdaad, foutjes maken is niet erg en zo zien de kleuters dat wij ook foutjes maken. En dat we het kunnen oplossen door samen naar een oplossing te zoeken. 


Goed gedaan van jullie! Teamwork.


Milkshake maken was dus een heel avontuur. Maar gelukkig hadden we voor iedereen genoeg en vond iedereen het lekker. 

Het was toch wel een leuke activiteit en er kwam heel veel aan bod: techniek, oplossingen zoeken, tellen, elkaar helpen. En juf Anja heeft toch ook weer bijgeleerd vandaag. Oja, niet vergeten te vermelden dat het een blender is van iemand anders dus juf Anja wist niet goed hoe die werkte:) 


Foto's: klik hier          

Boekenronde, muziekronde, opdracht 3 Week van het bos




Juf Anja op hakjes? Waarom? Komt dat wel goed? 
Er was een spontaan gesprek over groot of klein zijn en groeien.
Juf Anja vraagt: Kan ik nog groeien?
Ja hoor, zeggen de kleuters, als je veel eet en sport zal je groeien. :)
We leggen uit dat je eigenlijk niet meer kan groeien als je volwassen bent.

Maar toch wil juf Anja een beetje groter zijn. Hoe zou dat lukken.
De kleuters worden uitgedaagd om tot creatieve oplossingen te komen...
Er komen heel wat begrippen aan bod: meten, vergelijken, probleemoplossend denken.

Enkele oplossingen: op de bank gaan staan, op stelten lopen, op een stoel staan, je haar rechtzetten, op hakjes lopen. Aja, dat kunnen we eens proberen.
Juf Blijke meet eerst juf Anja om te zien hoe groot ze is.
Daarna meet ze juf Anja met de hakjes aan om te zien of ze groter geworden is.
En jawel hoor, met de hakjes aan is juf Anja 4 cm groter.
Maar er is een nieuw probleem: stappen met die hakjes lukt echt niet. Er moeten zelfs 2 kleuters helpen met juf Anja. Oei...en nu.
Tja, soms moeten we ons bij iets neerleggen. Juf Anja moet aanvaarden dat ze niet meer zal groeien en tevreden zijn met hoe groot ze nu is. 



Opdracht 3: De week van het bos.
Geluidenmemory.
Welke kleuters maken hetzelfde geluid?





Hoera, de 3de opdracht is geslaagd.
We hebben een puzzelstukje verdiend maar nog eentje tekort.
Maandag doen we de laatste opdracht.
Hopelijk vinden we dan de schat.