Zeiden jullie ook al ‘hallo’ aan de zon? Wij wel hoor, wat zijn we blij de zon te zien!
Ken jij de bananengroet ook al?
Doe je mee?
👇🏾
Na de zonnegroet gingen we samen op avontuur. We stapten, sprongen en liepen door het oerwoud, het was daar heel warm. We hakten hout voor het kampvuur en we liepen heel wat dieren tegen het lijf… Weet jij nog welke?
De slang, de krokodil, de tijger, de vlinder, de sprinkhaan en de olifant.
De grote kikkervisjes speelden buiten nog een spelletje.
Even de benen strekken op het grote veld vinden wij heel leuk!
ICT in de kleuterklas: meer dan pret met de tablet, een woordje uitleg.
Kleuters zijn beste vrienden met schermen. Maar hun digitale bagage beperken tot swipen en kinderprogramma’s kijken op YouTube? Dan onderschat je hen. Wij willen meer, vanaf de kleuterklas. Digitale geletterdheid is, naast bijvoorbeeld motoriek, taal- en rekenen, een van de ontwikkelingsvelden waarop we als school ook inzetten.”
Schermen vallen niet meer weg te denken uit woonkamers, klaslokalen, achterzakken. Je mag niet verwachten dat kinderen het allemaal zelf ontdekken als je ze een toestel in handen stopt. Dat doen we toch ook niet met boeken? En dus krijgen onze kleuters met beebots de beginstappen van coderen, werken we rond foto’s, oefenen we met apps.
We ontdekken ook samen nieuwe programma's.
Voor onderstaand filmpje zochten we info op bij Canva.
Beginsituatie: iemand is zijn toverhoed kwijt. We gaan op zoek naar die hoed.
We zoeken allemaal verschillende hoedjes op. We zorgen voor één geheel. Het meisje krijgt telkens een andere hoed op haar hoofd. Op het einde vinden we de juiste hoed.
De kleuters leren gericht zoeken en hanteren de muis...en dat is moeilijk want ze willen swipen maar dat lukt niet op een laptop. Wel hilarisch om te zien :)
De kleuters spreken dan het verhaal in. We nemen onze stem op. Hoe leuk is dat, we horen onze eigen stem.
We experimenteren en proberen. Want we moeten ook wachten op de juiste dia vooraleer we iets inspreken. Na de 11de keer lukt het ons :) Oef.