woensdag 16 september 2020

Ruimtelijke begrippen oefenen op speelse manier met de paddenstoel

 Spelend leren in de klas! 🍄


Samen met de kleuters zong ik het lied…


‘Op een grote paddenstoel, rood met witte stippen.

Zat kabouter Pinnemuts, heen en weer te wippen.

Krak, zei de paddenstoel. Met een diepe zucht.

Vlogen de twee beentjes, hopla in de lucht!’


We bekeken de tekeningen en zagen kabouter Pinnemuts telkens een andere ‘plaats’ aannemen.

Op de eerste foto (voor), tweede en derde foto (op), vierde foto (achter). Ik toonde toen de andere tekeningen van de kaboutertjes en liet hen verwoorden wat ze zagen. De begrippen: op, onder, naast, voor, achter,… kwamen aan bod. Nu gaan we deze plaatsen en ‘begrippen’ zelf uitproberen! We lieten Puitje en Juul, onze kikkervriendjes uit de klas, meedoen met dit spel.

De kleuters moesten heel aandachtig luisteren om te horen waar ze bij de paddenstoel moesten staan.
























PADDENSTOELENZOEKTOCHT

Tijdens ons project ‘paddenstoelen’ probeerden we dan zoveel mogelijk paddenstoelen te vinden en te bekijken. 👀
We gingen tijdens de voorbije twee weken op paddenstoelenzoektocht op school. Dat deden we in het bos, op het veld, maar ook in de klas.
Buiten werden echte paddenstoelen gevonden. Binnen zochten we naar afbeeldingen van paddenstoelen en speelden we zelf een memoryspel
waarbij de kleuters dezelfde paddenstoelen moeten vinden. Het zijn echte speurneuzen!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten