Ran had een zak nootjes mee...
Levi had een zak nootjes mee...
Tijd om te vergelijken, wegen, onderzoeken...
De kleuters ontdekken van alles en nog wat: begrippen zoals zwaar, licht...meer, minder...even zwaar...bijdoen-wegnemen...hard-zacht...
Ze leren ook werken met de weegschaal!
Ze kregen ook verschillende opdrachtjes: zoek iets dat minder zwaar is dan de zak noten...
Zoek iets dat meer weegt dan de noten...
Vooraf konden ze ook een schatting doen; zou het meer wegen? Is het lichter?
De weegschaal plaatsen we nu in de ontdekhoek stenen zodat ze nog verder onderzoekjes kunnen doen rond wegen...
Er werd natuurlijk ook geproefd van de nootjes...
Hoe kraken we een nootje? Eerst was het even zoeken...lukt het met een schaar? Met een hamer? met de nagels? Door erop te stampen? Toen riep Levi "Neem dan een notenkraker hé" Gelukkig hadden we die in de klas...De nootjes werden gekraakt maar we moesten ervoor zorgen dat de schaal heel blijft want we willen er nog mee knutselen...
Tussendoor onderzoekje met lucht in de plastic zak...
Wandeling in de moestuin...
Hé, we ontdekken nog heel wat moois hoor!
Tijdens de integratie werd het gewicht ook vergeleken...met de pompoenen!
We hebben ook geknutseld met natuurmaterialen...
Niet makkelijk hoor, techniek van touwen knopen op de juiste manier rond de takken!
Het was toch even zoeken hoe we dat moesten doen!
En er waren ook nog de broodjes...
Bij juf Aicha deden ze een onderzoekje met gist...
Broodje met gist en zonder gist!
Wat zou het verschil zijn?
Welk brood is nu gemaakt met gist?
Welk verschil zien we tussen de 2 broodjes?
Voelen we verschil?
Je kan wel niet snijden in het baksteenbrood hé, zegt Jolan...Het is veel te hard!
Smakelijk!
Tellen van de stukjes brood...is er voor iedereen een stukje?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten